Textstorlek A
Normal textstorlek
A
Större textstorlek
A
Störst textstorlek

Kom ihåg att dricka vatten!

SMHI:s prognos visar höga temperaturer de närmaste dagarna. Kom ihåg att dricka vatten och att svalka kroppen mellan varven! Vi påverkas olika mycket när värmen slår till. Ett bad eller en kall dusch är bra för att spara på kroppen. Värmen frestar hårt och det tar ett tag för kroppen att acklimatisera sig till höga temperaturer.

 De som påverkas extra mycket när värmen stiger under sommaren är:
  • äldre
  • kroniskt sjuka
  • små barn
  • gravida
  • personer med funktionsnedsättning


Tips på hur du minskar riskerna

Ersätt vätskan du förlorar
Drick mer vatten än vanligt - vänta inte på törstkänsla! Undvik helst söta drycker, alkohol och vätskedrivande drycker som kaffe. Ät vätskerik mat, som grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas.

Ordna sval miljö
Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Använd gardiner, persienner och markiser för att skapa en sval miljö och vädra nattetid när det är svalt. Försök att vistas på hemmets svalaste plats, tänk på att temperaturen kan variera med flera grader mellan olika rum.

Svalka kroppen
Välj löst sittande kläder i naturmaterial. Svalka dig då och då genom att ta en sval dusch eller lägg en blöt handduk runt nacken. Skydda huvudet med en hatt när du är utomhus och håll dig i skuggan så mycket som möjligt. Undvik ansträngande fysisk aktivitet under dygnets varmaste timmar.

Lyssna på kroppens varningssignaler
Förhöjd kroppstemperatur, puls och andning kan vara tecken på att kroppen påverkas av värmen. Börjar du känna sig onormalt yr eller trött kan det också vara en signal på att hälsan är påverkad. Får du besvär i samband med höga temperaturer bör du kontakta din vårdcentral eller ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning.
Produktion Cityweb